Marek Zouvala ve společnosti YD nastoupil do role výkonného ředitele. Od dubna tohoto roku zde uplatňuje své zkušenosti z maloobchodního byznysu a nadnárodních společností. Působil jako jednatel Benziny či Unipetrol Slovakia nebo předseda představenstva HC Verva Litvínov. Co ho vedlo ke změně a proč se rozhodl své zkušenosti zúročit právě v YD, se dočtete v následujícím rozhovoru.
U Benziny jste měl v rámci vedení celé společnosti na starost komplexní škálu témat a projektů. Jak moc těžíte z těchto zkušeností?
Pracoval jsem na různých pozicích a projektech, kde jsem měl na starosti i manažerské úkoly, jako například revitalizaci firem. Takže ze zkušeností, které jsem získal v různých zemích od Maďarska přes Slovensko a Česko až po Polsko, těžím v podstatě každý den.
Do jaké míry lze tyto zkušenosti přenést z jedné společnosti na druhou? Lze je aplikovat u naprosto odlišné firmy, než s jakými jste měl doposud zkušenost?
Jde sice o jiného klienta, ale princip, jak v oboru uspět, je dost podobný, když máte na čem stavět. Musím však tyto zkušenosti konfrontovat s konkrétními problémy, jimž firma čelí, jaké věci teď prioritně řeší a s čím se potýká. Neexistuje recept, jak postupovat. Zkušenosti vám dávají hlavně možnost zkrátit časový rámec. Díky nim šetříte čas a pomáháte věci tlačit kupředu.
Vnímáte, zda je to spojené i s jistým nadhledem? Člověk si je jistější, nemusí do těch věcí natolik „zabředávat“ a věnovat jim tolik energie…
Ano, přesně tak. Zkušenost přináší i klid a dává rámec do té chvíle neprobádanému. Už víte, že každý problém má řešení. V byznysu je to o lidech, s nimi, při jejich spolupráci, má každá situace řešení.
Říká se, že „zkušenosti nelze nahradit ničím jiným než zkušenostmi.“ Souhlasíte? Spoléháte se více na své zkušenosti, nebo na intuici?
Upřímně, ta doba i čas hraje velkou roli. Zkušenost vnímám jen jako hůl, když opomenu talent. Intuice není vždy správná, takže ji beru na vědomí, ale spoléhám na racionální podklad.
Která zkušenost pro Vás byla nejcennější?
Pochopit, že bez lidí to nejde, pokud chcete věci dělat dobře. Když se budete snažit vše zvládnout sám a budete lidi podceňovat, stejně nakonec zjistíte, že to tak nejde, a naopak dáte lidem důvěru. Tito lidé pak s vámi budou dále růst a vždy se vám to vrátí. Protože investice do lidí je to nejlepší, co dnes můžete v pracovním i osobním životě udělat.
Tím, jak akcentujete sílu zkušeností, tedy máte pocit, že se v průběhu let změnil i Váš přístup k lidem?
Ano, rozhodně. Především, jak jsem zmiňoval, jsem se naučil lidi nepodceňovat, ale naopak do nich investovat.
Co Vás vedlo ke změně? Byl to nějaký vývoj, nebo v jednu chvíli zkrátka přišel impuls, který rozhodl?
Tím důvodem bylo, že i já jsem se chtěl dál rozvíjet. Působil jsem 22 let v korporátních strukturách, ve velkých firmách a prakticky jsem v prostředí čerpacích stanic prošel od úplného začátku přes vedení až na vrchol. Nedosáhl jsem vrcholu v kariéře, ale v této branži určitě. Na spoustu věcí jsem pyšný společně s lidmi, s nimiž jsem na tom pracoval. V Benzině jsem zažil velký úspěch, ale často jsem si pak kladl otázku, jestli to třeba nebyla náhoda a jestli opravdu chci celý život zůstat v oboru čerpacích stanic, v němž se dnes mohu považovat za experta.
Takže to bylo v podstatě YDeální načasování?
Přesně tak. Měl jsem velké štěstí, že jsem zrovna v době, kdy jsem nad tím takto přemýšlel, potkal Pavla. Že za dva roky vybudoval neuvěřitelnou společnost, která dnes stojí na prahu dalšího obrovského rozvoje, a mě poprosil o pomoc. Takže teď mám momentálně před sebou velkou výzvu. Dokázat, že umím pomoct i v pro mě neznámém prostředí a jiné branži.
Pro srovnání: Benzina versus YD Capital, leader trhu versus dva roky stará firma. Nastupujete na stejnou či podobnou pozici. Jaká je Vaše motivace pro toto směřování kariéry?
Z hlediska pozice jdu profesně o jeden až dva schody níže. Moje role výkonného ředitele je totožná s tím, co bylo v Benzině nebo holdingu Unipetrolu. Na druhou stranu jsem si v životě uvědomil, že to nejsou ty role, které bych chtěl hrát. Takže ta volba i agenda, kterou jsme s Pavlem společně nastavili, mi opravdu vyhovuje.
Pokud bych měl srovnat leader versus nový hráč na trhu, můžeme to ilustrovat na příkladu ekonomik některých zemí, které také někde začínaly s obrovským potenciálem a dnes jsou jejich značky etablované po celém světě a patří mezi světové leadery.
A to je to, co já vidím v YD. Jak už jsem zmínil i při svém představení, je naprosto neoddiskutovatelné, že pokud se to vše dobře uchopí, jsou zde ohromné možnosti. To je to, jak vidím YD ve svých očích ve srovnání s Benzinou.
Na co jste se při příchodu do YD těšil nejvíce?
Bylo to pro mě o tom vyjít ze zajetých kolejí do neznáma a dokázat si, že to uřídím. Něco, co před vámi nikdo nezkusil, dosud nevyšlapaná cesta. Je to o vašich kvalitách, a to je něco, co mě lákalo i na této příležitosti.
Je to pro Vás velká změna oproti předchozímu zaměstnání?
Ano, a to především vnitřní. Když vyrostete v korporaci, pravidla jsou hodně černobílá. Na základě toho, co a jakým způsobem má člověk dělat, se v tom etabluje, a to jsem prožíval 22 let.
Dnes je moje role v YD taková, že mám napomoci pravidla zlepšit, upevnit a nastavit. To je velká výzva, zda jsem schopný toto aplikovat do firmy, která je ve vzletu a má velký potenciál. Je to pro mě velkou výzvou a zároveň velkou změnou.
Na Vašem oficiálním představení jste mluvil o tom, že Vás s Pavlem Rydzykem i YD spojují stejné hodnoty i nastavení. Mohl byste nám trochu přiblížit, jak to ovlivnilo vaše rozhodování?
Bylo to pro mě strašně jednoduché rozhodnutí. Věděl jsem však, že realita bude mnohem složitější a nic nebude tak černobílé, jako při mých dosavadních zkušenostech z korporací.
Když se někdo v mé pozici rozhoduje, stojí za tím otázka, pro koho. V případě Pavla a jeho vizí, toho, jaký je charakterově a jako člověk, jsem neváhal. Pohyboval jsem se doteď v korporátním světě, což je pro člověka jako Pavel, u něhož není nic, co by v rámci obchodu nedokázal, nebo co by pro něj nebylo možné, asi těžko uchopitelné.
Na druhou stranu Pavel svou vizi spojuje s etickými hodnotami, což se vidí opravdu málokde. A funguje to perfektně. Jsou to přesně ty hodnoty, které jsem ctil i v rámci korporací. V jejich světě ale samozřejmě narážíte na hodně různých problémů a překážek.
Takže jste cítil, že je to správně. Intuitivně?
Jak jsem již zmiňoval, je to pro mě především o lidech. Já nemám strach udělat chybu, říct věci na rovinu. Vím, že to je přesně to, co ode mě Pavel očekává. A vím, že i na složitější otázky jsou odpovědi, které třeba zrovna nechce slyšet, nebo že je potřeba jít cestou, která pro něj nebude zrovna komfortní. Ale nebojím se, že by to z jeho strany nebylo absorbováno nebo respektováno. Vím, že tam bude vždy dialog a budeme to posouvat společně.
V čem nebo kde spatřujete největší potenciál naší společnosti?
V tom, že si firma zachová svou auru, své nastavení. To jde hodně cítit přes Pavla jako vlastníka. Ta YDentita, zapálení lidí, jejich sounáležitost – tahle firma je o lidech, kteří věří v toho, pro koho pracují. Pokud se tohle zachová a přeroste do střední nebo velké firmy, tak se ten potenciál, který vnímám, ještě dále znásobí.
A já věřím v to, že to vše zůstane zachováno. Cítil jsem to, ať už jsem se setkal s Pavlem, představenstvem, nebo lidmi napříč společností. To je to, na čem ve výsledku záleží a co je důležité si uvědomit. Ta unikátnost je, že firma vznikla srdcem.
Vy sám věříte, že při tomto tempu růstu se naše nastavení dá udýchat a zachovat?
Dá se to, ale musíte mít štěstí na lidi, kteří se s ním ztotožní, pomohou jej zachovat i dále rozvíjet. Musejí to být lidé, kteří tomu věří a jsou nastavení minimálně stejně jako Pavel. Ať už je to vnitřní nastavení, nebo čistě obchodní, které bude YDentitu udržovat. Takže budoucnost je v lidech, v tom, kdo a jakým způsobem bude pro firmu pracovat.
Jste předsedou představenstva HC Verva. K jakému klubu byste v kontextu sportu přirovnal YD Capital?
Dnes lze říct, že je to jakýkoli klub, který má velký potenciál, ale ještě ho pořádně nezužitkoval. V extralize však neexistuje přímo tým, který bych dnes k YDC přirovnal. Ale to je dáno i tím, že je to hokej.
Tím, že to nepřirovnám ke konkrétnímu klubu, si myslím, že jen vyzdvihnu tu unikátnost a jedinečnost toho, jaký potenciál YDC do budoucna v obchodním světě má.