Díky propracovaným analýzám týmu Comsense analytics pod vedením našeho dlouholetého partnera Ondřeje Záruby vám přinášíme zajímavé zprávy se světa financí a investic.
Zdroj: Comsense analytics
Co očekávat již po čtvrtém zvýšení úrokových sazeb?
Nevídaný nárůst úrokových sazeb na současných 4,5 % způsobuje tvrdý zásah do měnové politiky. A začíná se to výrazně projevovat i v ekonomice. Jedním z faktorů, proč se Česká národní banka rozhodla pro tak razantní měnovou politiku je také inflace 9,9 %, která je teď také velmi diskutovaným tématem.
Z navýšení úrokových sazeb budou profitovat především banky. Mohou například zvýšit úrokové marže u poskytovaných úvěrů, stejně jako jim rostou možnosti vyššího zhodnocení prostředků u ČNB.
Trvalejší navýšení úrokových sazeb by tak pro ně bylo velkou příležitostí hned v několika ohledech. K tomu by ale dle našeho názoru dojít nemělo. Úrokové sazby vyšší než 3,5 % se obvykle neudrží déle než rok.
Můžeme tak očekávat následné:
- Zhoršení podmínek pro žadatele o úvěr – dojde k vyhodnocení vyšší splátky dluhu díky vyššímu úroku – žadatel tak reálně dosáhne na menší úvěr.
- Menší počet lidí i firem bude ochotných půjčovat si peníze za takových podmínek, což způsobí:
= výrazně méně nových úvěrů
= výrazně méně úvěrů sjednaných hypotečními zprostředkovateli
= výrazný pokles obratu finančně zprostředkovatelských firem ze segmentu úvěrů.
Historický propad Meta
Silná pozice společnosti Meta, která stojí za Facebookem a Instagramem je nyní ohrožena. V technologickém segmentu již delší dobu panuje nervozita z rostoucích úrokových sazeb a investoři na špičkách tak čekají, co se bude dít.
Trh je aktuálně velmi citlivý na jakékoli špatné zprávy, kterými byly i výsledky společnosti Meta za čtvrtý kvartál. Poprvé ve své historii společnost reportovala mezikvartálně úbytek v klíčovém parametru – počtu aktivních uživatelů za den, tedy počtu lidí, kteří se denně na Facebook nebo Instagram přihlásí. V předchozím kvartále to bylo 1,930 miliardy lidí, teď Meta reportuje 1,929 miliardy. Meta si úbytek uživatelů vysvětluje silnou konkurencí hlavně ze strany čínského Tik Toku, který láká především dospívající populaci.
Hlavní tok příjmů pro Metu představují reklamy na internetu, ale problémem je, že stále více inzerentů se na jejich sociální sítě právě přestává spoléhat. Důvodem jsou především nové Apple operační systémy, které znesnadňují sledování aktivity lidí na internetu a pro Meta je tak mnohem těžší kvalitně cílit reklamu na relevantní obecenstvo. Což pro inzerenty znamená nespolehlivá data a plýtvání penězi za reklamu bez jasného cíle. Důležitou roli zde hraje i Evropská unie, která čím dál více prosazuje soukromí na internetu.